söndag 28 februari 2010

Musiken är en mångfald

En salut

Äntligen tillbaka efter en omtumlande helg i Kristianstad.
En överdos av countrymusik som kanske inte är den stil som jag går igång på.
Men i ärlighetens namn så är det på nåt vis en förlösande känsla och ett avbrott till den så urtråkiga och urvattnade untz untz untz musiken som rinner ut ur radion vareviga dag.
Att få bekanta sig med artister från olika delar av världen är ganska roligt måste jag säga.
Brinnande countrysjälar iklädda cowboyhatt, hölster och boots, det gör mig varm om hjärtat att det finns människor som lever med och för sin passion för en musikstil.
Jag lyfter min keps och saluterar er alla.

Untz untz untz musik

Jag förringar inte untz untz untz musiken, men den är skapad enbart för kommersiellt syfte, enbart för att sälja, enbart för att skapa en igenkänning för medborgarna.
Var finns själen? var finns glädjen? och var finns det unika?
Hur många artister har inte lyckats att få en "one hit wonder"? En enda untz untz untz låt, ett enda musikstycke med meningslös text men ack med en melodislinga som etsar sig fast efter 7 veckors ältande i radiobruset.
Och så klart en klatchig refräng, för utan den så funkar det inte.
Jag nedvärderar inte dagens datamusiker och deras kunskaper, jag nedvärderar inte någon som vill lyckas, oavsett vilken musiksmak de än må ha.
Jag nedvärderar ingen människa som vill tjäna pengar på sina produktioner, för så klart vill jag själv tjäna på min musik och det jag gör.
Men jag kan inte för mitt liv samsas med tanken om att det ändå är själen i musiken som gör den bra, och då talar jag enbart för min egen sak.
Själ och kärlek, budskap och känsla, det är det jag talar om, riktiga musiker med sina instrument. Är man musiker när mjukvaran i datorn är en ovärderlig partner? Jag väljer att inte svara på den frågan för att undvika vidare debatter.
Så till er alla untz untz untz kramare, ni vet inte vad ni går miste om där ute i det djupa musikhavet...sätt igång och snorkla, ni kommer granterat att hitta en egen atoll, ett vackert rev med en mångfald av underbar musik.

På återhörande / Mats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar