onsdag 24 februari 2010

Krig och kärlek


Jag är kung

Betraktelserna har bara tagit sin början, mjukstart utan skandaler eller annat som
kan göra en blogg intressant, men håll ut, jag lovar att det skall komma.
Käftsmällar kommer att delas ut, välriktade och välplanerade...hårda.
Detta är min bakgård, min planhalva, min trygga vrå, jag skriver vad fan jag vill om det faller mig in, men jag gör det med finess och stil.
Ja, detta är min värld där jag är kung.


Ett sunt förnuft

I krig och kärlek är allt tillåtet! Har ni hört den förut?
Ja så klart ni har, men stämmer det?
Nej, den som tror det har säkert inte alla bestick i lådan.
I krig finns regler och lagar att följa, så även i kärlek, oskrivna lagar som är viktiga hörnstenar för att ett förhållande skall fungera.
Något som bara finns där i luften, i det undermedvetna, oftast outtalade regler som man lärt sig genom erfarenheter och sunt förnuft.
Sunt förnuft säger att man inte skall vara otrogen, den outtalade regeln säger precis samma sak.
Att gå in på vad som är otrohet är svårt, där skiljer sig åsikterna bland oss medborgare markant.
Det finns ingen tydlig linje som kan passeras, ingen klar gränsdragning, allt handlar om värderingar, respekt och tillit, något jag inte fått uppleva den sista tiden, trist, jadå, mycket. - Eller trist är fel ord, det är rent för jävligt hur en människa i ett förhållande kan trampa på för att tjäna sina egna syften.
Den ena handen vet precis vad den andra gör, att föneka det blir bara patetiskt och idiotiskt.
Nä, mina kära vänner, sunt förnuft är vad som gäller.
Avsluta det som är, innan ni kastar er in i nåt nytt, det är inte värt smärtan och obehaget som tillskrivs din partner.... visa medmänsklig respekt för någon du en gång älskade, DET är sunt förnuft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar