onsdag 24 februari 2010

Den svenska jämmerdalen

Svensken är flat

När missnöjet sväller i samhället, när orättvisor slår mot våra medvetanden och det man kan tycka som orättvist attackerar de svenska hemmen, då träder vi svenskar till aktion.
Med våldsamma krafter slår vi näven i köksbordet och kräker ur oss åsikter om hur det verkligen skall se ut.
Vad kan det handla om? Chockhöjda bensinpriser, elpriser eller andra stora saker som påverkar vårt dagliga liv.
Olikt våra franska vänner som går man ur huse för samma sak, milslånga barrikader av lastbilar, traktorer, cyklar, tanter med rollatorer, name it, alla ställer upp.
Det kallar jag för att visa sitt missnöje.
Under tiden sitter vi svenskar och göder IKEA med pengar med våra vid det här laget sönderslagna köksbord.

Vem är jag?

Jag tillhör gruppen människor som har ont i handen, dock har jag ännu inte lyckats slå sönder mitt köksbord i massiv furu.
Jag är född i fel tid, i fel land. Jag ville vara mannen i nicaragua, en sandinist, jag ville vara mannen i Vietmam, mannen i FNL som kämpade för att slänga ut de amerikanska imperialisterna.
Jag ville kämpa för rättigheter, rättigheten till ett liv, rätten till frihet.
Jag ville inte födas i Sverige 1968.
Inte för att jag är missnöjd med min lott i livet, jag är inte missnöjd för jag kan ta ställning om jag vill.
Det finns så mycket att kämpa för, det finns så mycket att ta ställning mot, men jag ÄR en flat svensk som väljer att gå med min onda hand.
Varför kämpar jag inte för kvinnors rättigheter i Iran? varför kämpar jag inte mot människohandel och uttnyttjande av barn? Varför?
Kanske för jag bor i jämmerdalen Sverige?

2 kommentarer:

  1. Svensken är Inte flat. Sverige är Inte neutral i krig, Sverige är i allians med Nato, vi är smygaren, som klappar rygg.

    SvaraRadera
  2. Hmm, därom kan vi debattera under lång tid.
    Sverige är inte i allians med NATO, men vi springer ärenden med FN´s goda minne.
    Bra eller dåligt? ämne för ett nytt inlägg i min blogg så klart.
    Bra att vi som land tar ställning, det tyder på att staten Sverige inte är flat, däremot om vi plockar isär samhället på individnivå, då kommer vi flatheten närmare.

    SvaraRadera