onsdag 24 februari 2010

I begynnelsen.....

Klara färdiga gå

En försiktig men nödvändig plan, rent personligt är att börja blogga.
Har så klart varit motståndare till detta och fnyst åt alla dessa ordbajsare
som med alla medel skall synliggöra sig själva.
Jaja, inget ont om dessa människor, nu är jag själv där för att dela med mig av
mina illusioner och betraktelser.


Våga vara dig själv

Inte många som vågar det, det göms så mycket bakom olika masker
och fasader, det byggs luftslott där det ena slottet efter det andra skall vara flottare, större och lyxigare.
Dagen kommer då någon genomskådar, kryper dig in på skinnet och blottlägger det som är ditt egentliga jag. Det kan i sig vara ett pinsamt tillfälle om man med alla stående medel ändå försöker upprätthålla de spillror till mask som gått sönder.
För att gå med både heder och ära i behåll, var bara dig själv.
Nä, jag kan inte påstå att jag är mig själv i alla lägen, alla har vi en mask, en fasad att gömma sig bakom, det finns så klart en del undantag, men jag känner ingen.
Jag är ändå stolt över att vara den jag är, för jag är unik, ingen är som jag, om jag inte försöker vara någon annan, men dit har jag inte kommit än och skall heller inte så göra.

Allt har ett slut och en början

Mycket vatten har runnit under broarna sen jag föddes 1968, vem blev jag? vad blev jag?
Ingen idé att grubbla eller gräva ned sig i det, det är bara att konstatera att någonstans på vägen blev jag den jag är.
Vem ska man tacka? Mor och far? skolan? vännerna? Jag tror att alla har en del i detta, någon eller några mer, men ändå, alla är inblandade.
Förändringar är till godo, och livet är en enda lång kunskapsjakt, en jakt på att förverkliga sig själv genom andra.
Men någon gång tar detta slut, vare sig man vill eller inte, vi dör.
Vilken nytta har man då av alla intryck? alla motgångar, all glädje och alla tårar.
Kanske kan vi ta med oss detta till vårt nästa liv, där vi fortsätter precis i samma spår som vi en gång började detta livet? Nya masker, nya fasader och nya luftslott.
Och akta er vilket flott slott jag skall bygga då / Mats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar